Bra förslag till mer tunnelbana

HÄSSELBY måndagen den 11 november 2013

Nu är det klart att det snart blir mer tunnelbana i Stockholm (läs mer på DN). Det är inte en dag för tidigt. Stockholm växer ständigt, men tunnelbanans utbyggnad har stått stilla sedan förra seklet.

Framför allt är det den blå linjen som byggs ut, åt båda håll. Det blir emellertid också en helt ny tunnelbanelinje, från Odenplan norrut till Hagastaden och Arenastaden, med en eventuell senare förlängning till Täby. Det senare är ett riktigt bra förslag.

Det har tidigare funnits förslag om att bygga ut tunnelbana till Hagastaden via Odenplan, bland annat har socialdemokraterna föreslagit det, men då har det handlat om att göra en avgrening av gröna linjen. Det skulle ta kapacitet från gröna linjen västerut (bland annat tågen till Hässelby), trots att dessa redan är fullsatta i rusningstid för närvarande.

Nu blir det i stället en helt ny tunnelbanelinje, som utgår från Odenplan. Där kommer man alltså att kunna byta både till gröna linjen och till pendeltåg (eftersom citybanan ju kommer att ha en hållplats där). Man kommer inte att kunna åka direkt från Hagastaden till T-Centralen, men vem har egentligen sagt att alla tunnelbanetåg måste gå via T-centralen?

I samband med utbyggnaden av tunnelbanan, kommer man också att bygga ca 78 000 nya bostäder. Det är välbehövligt.

Den enda nackdelen i planen, är att det kommer att bli höjda trängselskatter och att det läggs trängselskatt på Essingeleden redan innan förbifarten är färdigbyggd. I den bästa av världar, borde trängselskatten förstås avskaffas.

2 svar till “Bra förslag till mer tunnelbana”

  1. Tom skriver:

    Tunnelbana i all ära men vad sägs om ”superbussar” istället? Långt billigare att dessa kan tas i drift i stort sett direkt.

  2. Elias Granqvist skriver:

    Bussar är en bra idé, men kan lida av samma svårigheter som spårvagnar, nämligen att de kan drabbas av trafikstockningar orsakade av annan trafik. Även busstrafiken byggs dock ut, den är alltid ett nödvändigt komplement till spårtrafiken.

Kommentera