Ny marknadslösning gynnar konsten

HÄSSELBY måndagen den 20 juli 2012

Idag uppmärksammas så kallad crowd funding i några massmedia. Kristofer Ahlström skriver i Dagens Nyheter och Simon Campanello i Sveriges Radio.

Crowd funding är ett sätt att finansiera projekt genom att söka betalt av potentiella kunder redan innan projektet är genomfört eller ens startat och har börjat bli vanligt i kulturella sammanhang. Genom att många människor som gillar en idé, en synopsis, bidrar med lite pengar var, kan ett stort projekt bli verklighet. Så kan konsumenterna redan i förväg styra vad som skall produceras eller inte.

Det är nog egentligen ingen helt ny idé, men det har uppmärksammats på sistone och flera verk har skapats med hjälp av denna typ av finansiering på senaste tiden.

Ahlström jämför av någon anledning crowd funding med välfärdsstatens kollektivism. Det var inte alls den parallell jag drog, när jag läste om fenomenet första gången. Jag tycker snarare att konstnären som söker finansiering genom crowd funding påminner om en företagare som bjuder in allmänheten att köpa aktier i sitt innovationsföretag. Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) gör i princip samma analys som jag av saken.

Jag tycker att idén är utmärkt. Det kan vara till fördel både för konsument och producent. Konsumenterna får något de faktiskt vill ha, producenterna slipper finansiera något som sedan kanske visar sig bli ett ekonomiskt fiasko.

Kommentera