Kollektivtrafikens färger

HÄSSELBY påskdagen 2011

I en annan del av Stockholm har man nyligen fått en utbyggd spårväg och med den också nya vagnar. Dessa har, efter omröstning bland tre förslag från olika formgivningsbyråer, målats svarta med detaljer i guld.

I lokalpressen kan man följa en livlig diskussion i insändare varje vecka, som berör färgen på de nya spårvagnarna. En del tycker att de är vackra, andra tycker att de är fula och att de inte syns så bra när det är mörkt. Flera uttrycker också åsikten, att spårvagnarna borde vara blå, så som spårvagnar av tradition har varit i Stockholm.

Den klassiska ljusblå färgen fick Stockholms spårvagnar efter en tävling 1918, där konstnären Isaac Grünewalds förslag vann; innan dess hade de en mörkare blå färg. Bussarna blev röda för att ha en annan färg än spårvagnarna och tunnelbanans vagnar fick senare en grön färg för att även de skulle ha en egen signalfärg. Än idag är de flesta av kollektivtrafikens bussar i Stockholm röda, men sedan några år är de så kallade stombussarna i stället blå. Tunnelbanans vagnar började målas blå på 1970-talet men gamla vagnar målades inte om utan behöll den gröna färgen tills de utrangerades. De moderna tunnelbanevagnarna är inte helfärgade i en färg, de är delvis blå och delvis grå.

Det finns en poäng i att spårvagnarna borde ha sin klassiskt ljusblå färg, men samtidigt har alltså även de övriga signalfärgerna för de olika kollektivtrafikslagen i stort sett redan försvunnit. Jag tycker dessutom att de svarta spårvagnarna är fina.

Däremot kan jag vända mig emot, att det finns spårvagnar i Stockholm som har Norrköpings kommunvapen på sig. Det såg jag på en av vagnarna idag. Om spårvagnarna i Stockholm skall ha ett vapen, borde det förstås vara Stockholms stadsvapen. SL lyder i och för sig under landstinget, men Stockholms läns landsting tycks inte ha något till övers för heraldik och har aldrig antagit något vapen.

Kommentera